Kockelev på IHR serverar färdiglagad mat i köket.

Gymnasieutbildningen som leder till jobb

Internationella hotell- och restaurangskolan vill påvisa de fantastiska fördelarna med kockyrket och att utbildningen på skolan leder till ett jobb efter examen. Det finns en stor efterfrågan, eftersom färre väljer att utbilda sig.

Petronella Odhner, rektor på Internationella Hotell- och Restaurangskolan, menar att många människor har fördomar kring att man måste vara expert på mat innan man börjar utbildningen.

– Jag tror att de som är intresserade av mat inte ska tänka att de behöver kunna så mycket innan de börjar i skolan, man kan inte vara expert direkt.

Majoriteten av studenterna från utbildningen får jobb efter examen, men en del får redan erbjudande under utbildningen.

– En del får även jobb under gymnasiet, vilket jag kan tycka är lite så där. Vi vill ändå att de ska skilja på utbildning och jobb, det blir tufft att jobba hel- eller deltid och tro att man ska klara skolan samtidigt, säger Petronella Odhner.

Internationella hotell- och restaurangskolan erbjuder utlandspraktik för sina elever i årskurs tre. Vanliga städer att få praktik i är London och Paris, eller i Sverige på stjärnkrogar som Fäviken och Agrikultur. Det är en tuff ansökningsrunda, men de flesta eleverna har utlandspraktik som mål när det börjar utbildningen.

– Vi får väldigt mycket beröm för våra elever av deras handledare, att de faktiskt är i framkant och knappt behöver läras upp. Nu senast berättade min kökslärare att en handledare hade sagt: ”den här killen är bättre än folk vi tar in och ger betalt”.

Petronella Odhner menar att eleverna får möjlighet att lära sig av kompetenta lärare både teoretiskt och praktiskt. En viktig del i utbildningen är att arbeta i skolans restaurang som ligger på Tullgårdsgatan 12.

– När elever kommer i ettan, direkt från grundskolan, tror många att de bara ska hålla på med restaurangkurserna, men så är det inte. En vanlig vecka har vi ungefär en och en halv dag praktiska kurser och resten teoretiskt. Men med teoretiska ämnen kan det även innebära kökskurser, så som livsmedelskunskap och hygien.

Är du intresserad att veta mer om utbildningen?

Välkommen in på öppet hus så berättar vi mer, skriv upp dig för sms-påminnelse så skickar vi ett sms när de öppna husen är.