Kock lägger upp förrätt på fat.

Värd för Gymnasie-SM 2024!

Vi på Internationella Hotell- och restaurangskolan kan stolt meddela att vi fått äran att vara värdar för finalen av Gymnasie-SM på deras 30-årsjubileum! Förra året arrangerades Gymnasie-SM för första gången på IHR och Campus Södermalm. Vi glädjer oss till det ärofyllda uppdraget, för andra året i rad!

Återigen arranger vi finalen av Gymnasie-SM på Campus Södermalm och återigen har IHR två fantastiska lag i finalen! Vi fick nyligen det glädjande beskedet att våra elever Ellen Nilsson och Ellen Lindahl kvalat in till final i servering och att Olof Karlsson och Tistou Vidal tagit sig till final i kök. Stort grattis och lycka till!

Gymnasie-SM är en av de mest prestigefyllda tävlingar som gymnasieelever kan delta i! Tävlingen består av kval och sedan final. I finalen får sex lag göra upp om vinsterna inom grenarna Kök, Servering och Hotell. Den stora finalen går av stapeln 13-14 april 2024.

Det är årskurs 3 inom HT- och RL programmen som får ställa upp i Gymnasie-SM och för flera elever har detta varit en dröm sedan de började på gymnasiet. Att delta i tävlingen möjliggör att nätverka med andra unga talanger från hela Sverige och dessutom medverkar branschpersonal på finalen. Därför är tävlingen även ett tillfälle att knyta värdefulla kontakter och inspireras för framtiden! Det viktigaste av allt är trots allt att du som deltar njuter av utmaningen och har kul!

2023arrangede vi också finalen av Gymnasie-SM på Campus Södermalm. Då hade vår skola inte bara ett, utan två lag med i finalen! Det var Love och Maximilian som ställde upp i grenen Kök samt Nicole och Henry i grenen Servering. Såhär sa Henry inför finalen:

- Våra styrkor är att vi båda är väldigt målmedvetna och vi är också väldigt trygga med varandra vilket vi tror är en stor fördel inför finalen. Vi båda är lösningsorienterade vilket är bra om något oförutsett skulle ske.

Det gick väldigt bra för fjolårets finalister, de tog hem brons och guld i respektive gren! Nu håller vi tummarna för att även årets finalister ifrån IHR ska få ta hem vinsten på hemmaplan och känna samma stolthet som Love, Maximilian, Nicole och Henry gjorde 2023. Vi tror och hejar på er, Ellen, Ellen, Olof och Tistou! Ses i april på den spännande finalen av Gymnasie-SM i Campus Södermalm!