Elev serverar på restaurangen Kajplats 304.

Kundbemötande och service i olika situationer

Kundbemötande och service i olika situationer. Att jobba på restaurang innebär att man är i ett serviceyrke. Serviceyrken kräver ganska mycket av den som utför dem. Kunden betalar inte bara för maten utan också för upplevelsen. Vilken upplevelse kunden har är beroende på hur bra service personen får och vilket kundbemötande hen upplever.

Vad är kundbemötande?

Kundbemötande innebär kort och gott den service man ger till kunder. Det innebär alltså sättet man bemöter kunder, för att kunden ska få en så bra upplevelse som möjligt.

Bord i en restaurang med vit duk.

Vad är ett bra kundbemötande – 3 tips för en bra kundupplevelse

Det finns ingen klar definition vad ett bra kundbemötande egentligen är. Men förutom att vara trevlig mot kunder och erbjuda bra service finns det andra saker man kan göra för att utföra ett bra kundbemötande.

• Lyssna på kunden. Det är viktigt att bry sig om kunden och ta reda på deras behov.
  • Var engagerad i ditt arbete. Med en bra attityd kommer man långt med kundbemötandet. Att älska det man gör och ge bra service till kunder är steg två i gott kundbemötande. För att kunderna ska trivas och vilja komma tillbaka gäller det att lyxa till och skämma bort gästerna.
  • Lova inte för mycket utan gör det du kan. Det kan kännas som en enkel utväg i en jobbig situation att bara säga det kunden vill höra men det kan bli ännu jobbigare senare, antingen för en själv eller en kollega.

På TheFork kan du läsa vad man inte ska göra när man bemöter kunder framförallt i restaurangbranschen. Inte bara vad man inte bör göra men även hur man kan lösa de misstag man kan ramla på.

Förrätt serverad på tallrik, också dukat med bestick och glas.

Utbildning i Kundbemötande

På alla IHRs utbildningar ingår kursen Service och bemötande, där får du bland annat träna på kundbemötande i skolans restaurang. Det enkla är att vara trevlig mot andra trevliga kunder, det svåra är när man hamnar i jobbiga situationer när det blir stressigt. Det kan vara en otrevlig kund som tycker servicen är långsam, eller kassasystemet inte fungerar, eller så kan man inte besvara en kunds fråga. Dessa scenarion går aldrig riktigt att undvika utan man måste öva för att fortfarande vara trevlig och samarbetsvillig – även mot de otrevligaste.

Samtalsteknik ger ett kundbemötande i världsklass

När du hamnar i en knivig situation som värd, servitör, hovmästare eller bartender till exempel, kan du ta till samtalsteknik för att lösa situationen snyggt. Det viktigaste är ju såklart att du kan lösa problemet men det kan också vara bra att bekräfta kundens känslor om personen är upprörd av någon anledning. Att säga saker som “Jag förstår att du är upprörd”, eller “Det är tråkigt att du känner dig besviken” kan göra att kunden lugnar ner sig. Det är också saker som är bra att tänka på till vardags. Försök dock att hålla fokus på att lösa problemet oavsett.

Skummad mjölk hälls upp i en liten espressokopp.

Applicerbart i andra situationer

Tipsen ovan går att applicera på fler situationer än bara om du jobbar i restaurang. Till exempel butiksbiträden, kassapersonal och kundtjänstpersonal behöver också vara bra på kundbemötande. Speciellt i situationer som när något ska reklameras eller liknande.

Förutom att kunna hantera jobbiga och stressiga situationer finns det andra saker att tänka på när man jobbar inom service. Att se kunden och uppmärksamma dem är viktigt framförallt i butiksmiljöer, men kanske inte gå rakt framför dem när de aktivt letar efter någonting. Men ett leende vid entrén eller vid kassan leder till bra stämning och ett hej kan göra en stor skillnad än när en kund känner sig ignorerad. Då är man tillgänglig och lätt att komma fram till, om en kund väl behöver hjälp så blir det både enklare och trevligare för båda parterna. Det är viktigt att alltid vara tillgänglig för kunden men också ha nåt att göra, att inte ha en uppgift att göra får en att se lat ut och dessutom är det tråkigt – så se till att skapa en uppgift att arbeta på.