Näringslära har funnits som en vetenskap i ca 120 år. Men vad är det och varför behöver man kunna det? Som kock eller om du bara är en person som har ett intresse för mat eller livsstil är näringslära grundläggande. Vad vi ska äta kan skilja sig väldigt mycket mellan olika personer men det finns några grundläggande byggstenar som alla behöver.

 

Vad är näringslära?

Näringslära handlar om näringsämnen och kroppens omsättning och metabolism. Man tittar närmare på sambanden mellan kost och hälsa, kostvanor och näringsbehov. Näringslära är en vetenskap som handlar om mat och dess ämnen. Till exempel fett, kolhydrater och protein och hur det hjälper människor. 

Frukt och grönsaker på och bredvid tallrik

Varför ska man lära sig om näringslära?

Näringslära får man lära sig redan vid Hemkunskapen, vad tallriksmodellen är och varför protein är viktigt för muskelbygge. Men näringslära kan vara bra att veta för personer intresserade av kosthållning, eller dieter som det också heter. Det kan vara kockar, idrottare och dietister. Läser man inriktningen Kök och Servering får man lära sig om näringslära i kursen Livsmedels- och näringskunskap. 

 

Vegetarisk och vegansk kost 

Många påstår att det är lätt att få näringsbrist som vegetarian eller vegan. Så hur gör man för att få i sig protein om man inte äter kött, fisk, mjölk och ägg? Det finns bland annat protein i potatis och andra rotfrukter. Och i gröna bladgrönsaker som persilja, grönkål och broccoli. Kolhydrater finner man i bland annat pasta, bröd, frukt och grönsaker. Att få i sig fett är inte så svårt vid stekning då man använder oliv- eller rapsolja. Dessutom fungerar avokado, tofu och pastor av t.ex linser och kikärtor som källa av fett. Men hur får man i sig kalcium som oftast finns i mjölk? Det finns också i livsmedel som sesamfrö, mandel och andra sojaprodukter. 

Tips på läsning:

Det finns en bok om vegansk kost som heter “Vegansk Näringslära På Vetenskaplig Grund” av Björn Pettersson. 

Gröna blad på en bok

De bästa böckerna om näringslära

Här har vi samlat en lista på topp 3 böcker du kan läsa om näringslära (ingen speciell ordning)

  • Näringslära för högskolan – från grundläggande till avancerad nutrition av Lillemor Abrahamsson, Agneta Andersson och Gerd Nilsson
  • Näringslära av Ingrid Christenson och Ing-Marie Sundling
  • Näring och hälsa av Ulla Johansson

 

Hur mycket protein, fett och kolhydrater ska man få i sig dagligen?

Protein, fett och kolhydrater ger oss energi och kallas därför för energigivande näringsämnen. Framförallt är dessa ämnen våra byggstenar och bränsle för att människan ska klara sig. Utöver dem, finns det vitaminer och mineraler. Ämnen som vi behöver i små mängder men som inte ger oss energi. Hur mycket man ska få i sig av varje näringsämne är väldigt varierande beroende på olika faktorer som kön, fysisk aktivitet och vikt. Nedanför finner du en tabell för referensintag per dag av energi och utvalda näringsämnen för vuxna.

 

Energi eller näringsämne Referensintag
Energi 8400 kJ / 2000 kcal
Fett  70 g
Varav mättat fett 20 g
Kolhydrat 260 g
Varav sockerarter 90 g
Protein 50 g
Salt 6 g

Källa: https://www.storck.se/sv/service/service-allmaenna-fraagor/

 

Mer kunskap

Den här artikeln är en del av kunskapsdelande. Du kan också läsa om ansvarsfull alkoholservering, dukning och kundbemötande.