Kockelev på IHR serverar färdiglagad mat i köket.

Finalen av Gymnasie-SM info

Här är allt du behöver veta om finalen av Gymnasie-SM 2024

Även om man själv inte tävlar i finalen av Gymnasie-SM kommer det finnas massor av sevärdheter och händelser även för dig! Vår skola har två finalistlag i grenarna kök och servering men på plats finns elever från hela Sverige. Dagarna kommer vara fartfyllda, inspirerande och spännande både för de tävlande och publik. Varmt välkommen att inspireras och heja på våra duktiga finalister!

Skolans lokaler bjuder på goda förutsättningar att följa alla dagens tävlingsmoment.

• Datum
    13-14 april (se schema med tider nedan)
  • Plats
    Internationella Hotell och Restaurangskolan, Campus Södermalm, Tullgårdsgatan 12
  • Grenar
    Kök, servering och hotell
  • Våra finalister
    Servering: Ellen Nilsson & Ellen Lindahl; Kök: Olof Karlsson & Tistou Vidal

LÖRDAG 13 APRIL
    Publikvänliga aktiviteter:
  • 13:00 Masterclass Flambering
    Evelina Fäldt demonstrera hur en flambering genomförs. Hon kommer även berätta om sina erfarenheter och svara på frågor.
  • 13:30 Masterclass förrätt
    Masterclassen består i att välkänd ung förebild tillagar och presenterar en förrätt. Denna kommer de tävlande att med egen tvist tillaga och servera till jury dag 2.
  • 14:30 Rollspel
    Hotelleleverna kommer här att utsättas för utmaningar som man ofta möts av i sitt arbete i en hotellreception. Rekommenderas varmt att titta på, då dessa elever är riktiga stjärnor!
  • 15:30 Servettbrytning
    De tävlande eleverna i Servering ska bryta 6 olika servetter. Denna uppgift kommer att presenteras samt bedömas av en av Lakejerna vid de Kungliga hovstaterna.
  • 17:00 Drinkblandning, Dekantering & Tranchering
    De tävlande Serveringseleverna kommer att genomföra olika hantverksmoment inom yrket.

SÖNDAG 14 APRIL
    Publikvänliga aktiviteter:
  • Under förmiddagen kommer de tävlande hotelleleverna att genomföra både teoretiska och praktiska moment, vissa av dessa kommer att kunna följas via bildskärmar i skolans ljushall.
  • Kökseleverna fokuserar nu på att förbereda dagens höjdpunkt, Tävlingslunch för samanlagt 36 inbjudan gäster samt en namnkunnig smakjury. Kökseleverna förbereder och lagar sin mat i köket och kommer när det blir dags för uppläggning att utföra denna ute i den uppbyggda matsalen där ni som publik kommer att ha bra möjlighet att följa detta.
  • Serveringseleverna kommer att i Ljushallen förbereda inför lunchen genom uppdukning och ordningställande av sin del av ”Restaurangen”.
  • 11:00 De inbjudna gästerna och juryn anländer och serveras bubbel av de tävlande.
  • 11:30 de första gästerna placeras vid bordet och smakjuryn serveras första förrätten.

Gymnasie-SM upplägg

1. Tävlingsbidragen skickas in

Elever från åk3 på HT- och TL-programmen bildar lag om 2+ handledare och skickar in sina bidrag inom grenarna kök, hotell och servering.

2. Finalisterna meddelas

Av alla deltagare är det enbart 6 lag per gren som kvalar till finalen.

3. Finaldag 1

Första dagen på finalen. Hotelldeltagarna får utmaningar i form av rollspel, serveringsdeltagarna bryter servetter, dekanterar och blandar drinkar.

4. Finaldag 2

Hotelleleverna genomför både praktiska och teoretiska moment, köksdeltagarna förbereder tävlingslunch och uppläggning medan serveringsdeltagarna dukar upp för detta. Vinnarna presenteras under kvällens galamiddag.

5. Vinnarresa

Vinnarna åker på en inspirerande resa med hotellövernattning, studiebesök och finmiddag på en av landets bästa restauranger.