Hoppa till innehållet

Medvetna val Hållbarhets­policy

Vi uppmuntrar metoder och arbetssätt som minskar vår miljöpåverkan och ger våra elever förutsättningarna att göra medvetna och genomtänkta val. Genom att föregå med gott exempel och utbilda våra elever i dessa frågor hoppas vi kunna bidra till en mer hållbar och miljöriktig bransch, nu och i framtiden.

Hållbarhetspolicy skrivet på gröna blad.

Vi utbildar... Miljöschyssta mästare

Vårt hållbarhetsarbete påminner oss om att hållbarhet inte är en slutdestination dit vi hoppas anlända någon gång i framtiden. Hållbarhet är en ständigt pågående process som kräver att vi aldrig slutar ifrågasätta våra arbetssätt och val. Vi vill öka våra elevers kunskap i frågan och ge dem de bästa förutsättningarna för att bli medvetna om sin miljöpåverkan, minska sin konsumtion och göra informerade val. Det är så vi utbildar miljöschyssta mästare.

Fem steg mot en hållbar bransch

Vi är stolta över att kunna kalla vår restaurang KRAV-Certifierad. I vårt kök är hållbarhet och miljötänk den gröna tråden genom hela processen.

• Cirkulärt förhållningssätt

I och med att jordens resurser inte är oändliga tar vi ett ansvar att minimera avfall och förbrukning av våra resurser. Därför låter vi det som finns i vår omgivning inspirera oss och bakom varje rätt som vi serverar finns en medveten tanke.

Cirkulärt förhållningssätt.
  • Arbetsmiljö och villkor

Vi vill att eleverna ska trivas och att det ska vara en säker och trygg miljö. Vi arbetar aktivt för att öka säkerheten och förbättra arbetsmiljön, men också för att skapa en trevlig stämning där eleverna kan trivas.

Arbetsmiljö och villkor.
  • Hållbar konsumtion och produktion

Medvetna val kan handla om att välja svenskt kött, servera mer vegetariskt eller att inte servera jordgubbar mitt i vintern – vi utbildar våra elever i hur man gör medvetna val både i vardagen och i sin yrkesroll.

Hållbar konsumtion.
  • Minimera matavfall

Idag kastas mer än en tredjedel av all mat som produceras i världen. Som matserverande verksamhet är det därför viktigt för oss att ha en uttalad plan kring inköp och hur vi minimerar matavfall.

Matavfall.
  • Jämställdhet

Vi jobbar aktivt för att skapa en inkluderande och välkomnande miljö där alla kan känna sig hemma. För att vårt samhälle ska bli hållbart anser vi att jämlikhet är av största vikt.

Jämställdhet.

Kajplats 304

I vår restaurang får våra elever träna färdigheter och praktisera sina kunskaper. Välkommen att läsa mer och boka bord hos oss!